"Verbeter je slaap en krijg meer energie"

Douchen voor het slapen

Veel mensen nemen in de ochtend een lekkere douche om wakker te worden. Maar wist je dat een douche nemen voordat je naar bed gaat helpt om beter te slapen. Dit blijkt uit onderzoek.
Doe dit alleen wel op het goede moment en met de juiste temperatuur. Anders werkt het niet en lig je mogelijk langer wakker. In dit artikel leg ik je uit hoe dit komt en wat de voordelen zijn van douchen voor het slapen.

Je biologische klok en je lichaamstemperatuur

Het feit dat we beter slapen door in de avond te douchen heeft te maken met je biologische klok en je lichaamstemperatuur. Omdat je lichaamstemperatuur in de avond automatisch daalt krijgen je hersenen de signalen dat het tijd is om te slapen. Je lichaam maakt op dat moment melatonine aan. Melatonine is het stofje waardoor je slaperig wordt. Je lichaamstemperatuur daalt langzaam tot in de ochtend en zal daarna weer stijgen. Op dat moment bereidt je lichaam zich weer voor om wakker te worden.

Om dit proces in de avond te verbeteren is een douche met warm water van ongeveer 10 minuten goed om je slaap te verbeteren. Tijdens het douchen verwarm je je lichaam door het warme water. Op het moment dat je de douche uitstapt en je jezelf afdroogt koel je gelijk weer af en krijgen je hersenen het signaal dat het tijd is om te slapen.

Maar let op. Douche niet te heet. Je lichaam heeft na het douchen even de tijd nodig om af te koelen. Dit duurt volgens experts ongeveer 60 tot 90 minuten. Bij een te hete douche krijgt je lichaam weer energie en duurt het langer om af te koelen. Dit zorgt er dan weer voor dat het langer duurt voordat je in slaap valt. 

Duik na het douchen ook niet gelijk onder de wol. Je lichaam moet de warmte kwijt en dit gaat niet als je gelijk onder de dekens gaat liggen. Als je elke dag om 23:00 uur gaat slapen, neem dan rond 21:00/21:30 uur een douche en doe daarna wat ontspannende dingen. Timing is dus belangrijk.

Kijk na het douchen nog even tv of lees een goed boek.
Lezen voor het slapen gaan is de perfecte manier om na het douchen extra te ontspannen en een bewezen techniek om je stressniveau te verlagen. 

Tip: Gebruik voor het douchen in de avond een douchegel, shampoo of bodylotion met ontspannende geuren.

Mooi en gezondMooi en gezond

Voordelen van douchen voor het slapen

Douchen helpt je ontspannen

Douchen helpt je om te ontspannen. Het is heerlijk om het warme water over je lichaam te voelen. Het warme water zorgt ervoor dat je lichaam en geest meer ontspannen zijn. 

Meer lucht

Warm douchen helpt je beter ademen. Vooral als je wat verkouden bent kan warm douchen een verlichting zijn voor je luchtwegen.

Schonere huid

Wanneer je schoon naar bed gaat voel je je niet alleen minder gestresst maar voorkom je ook dat je vuil en allergenen mee naar bed brengt. Je kan je bed verschonen hierdoor ietsje uitstellen. Douchen is goed voor je gezondheid en je matras/dekbed.

Conclusie:

Douchen voor het slapen gaat verbetert je slaap. Je lichaamstemperatuur gaat sneller omlaag na het douchen wat ervoor zorgt dat je biologische klok een signaal afgeeft aan je hersenen om te slapen. Wacht na het douchen ongeveer 60-90 minuten voordat je naar bed gaat en douche niet te heet. Uit onderzoek is gebleken dat je slaap hierdoor verbetert. 

Plaats een reactie