"Verbeter je slaap en krijg meer energie"

Slaapproblemen? De oplossingen en de oorzaken van slapeloosheid

Heb jij slaapproblemen? Goed dat je er bent! Op deze pagina behandelen we een aantal oorzaken en oplossingen tegen slaapproblemen.

Iedereen maakt het weleens mee. Het is avond, een uur of 10/11. Een mooie tijd om lekker je bed in te kruipen om de volgende dag er weer fris tegen aan te gaan. Tandjes gepoetst, wekker gezet en hup.. onder de dekens met je ogen dicht. 

Bij het zetten van je wekker zie je dat je voldoet aan de gemiddelde slaapuren die je nodig zou moeten hebben voor een goede nachtrust. Niks kan je meer gebeuren toch?

Voor het grote deel van de Nederlanders niet nee. Voordat hun hoofd het kussen heeft geraakt liggen zij al in een diepe coma, slapen ze de hele nacht door en als de wekker gaat staan ze vol energie weer naast hun bed. Slecht slapen maken ze bijna nooit mee.

Helaas is bovenstaande situatie voor veel mensen een sprookje. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat 20 tot 30 procent last heeft van slaapproblemen. Schokkend veel toch?!

Waarschijnlijk lig jij nu in je bed met hetzelfde probleem, of je hebt afgelopen nacht weer een slechte nacht achter de rug. Je zoekt al een tijd naar een goede oplossing maar hebt deze nog niet gevonden.

Reden dus om hier dieper op in te duiken. Want hoe ontstaan slaapproblemen eigenlijk? Hoe weet ik of ik te maken heb met slaapproblemen? En de belangrijkste vraag: Wat kan je tegen slecht slapen doen?

Wil je een einde maken aan je slapeloosheid en beter slapen? Lees dan verder!

Wist je dat William van der Klaauw een succesvol boek heeft geschreven over slaapproblemen?

Hij heeft een bewezen 7 stappen methode ontwikkeld om perfect te kunnen slapen.
Hij belooft dat: je snelle
r in slaap valt, uitgerust wakker wordt, je de hele nacht door slaapt en je meer energie krijgt! Simpel door zijn stappen te volgen.

Daarnaast heeft hij een 90 dagen niet goed geld terug garantie! 

Wil je definitief van je slaapprobleem af? Bestel dan zijn boek en begin direct, of lees mijn review over de 7 stappen methode.

Symptomen van slecht slapen:

Hoe weet je of je te maken hebt met slaapproblemen? In onderstaand lijstje staan een aantal symptomen die je misschien wel zal herkennen.

  • Je ligt in bed maar kan maar niet in slaap komen. Ook al was je moe voordat je je bed in ging. Je slaapt maar een aantal uur per nacht.
  • Je wordt vaak wakker in de nacht. Na een paar uur slaap moet je plassen of je wordt van elke geluidje wakker (licht slapen).
  • Je wordt heel vroeg wakker in de ochtend. Dacht je eindelijk de hele nacht goed door te hebben geslapen; is het pas 3 uur. 
  • Je wekker gaat en je bent nog steeds erg moe. 
  • Je bent gedurende de dag (bijv. op het werk of in het verkeer) prikkelbaar en niet geconcentreerd of je voelt je de hele dag suf en vermoeid.
  • Je wilt (overdag) het liefst je bed opzoeken. 
  • Je drinkt veel koffie/thee of energie dranken met de hoop dat je minder moe wordt. 
  • Je hebt hoofdpijn overdag, of als je wakker wordt.

Herken je je (met regelmaat) in één (of meerdere) van deze symptomen? Dan heb je vermoedelijk te maken met slapeloosheid. Maar geen paniek! Hier is wat aan te doen. 

De oorzaken van slecht slapen

#1. Stress en piekeren zorgen voor slapeloze nachten en slaapproblemen

Laten we beginnen met de grootste oorzaak onder de slaapproblemen. Stress! Iedereen ervaart het wel eens om gestrest te zijn. Het probleem van stress is dat je veel gaat piekeren en voor je nachtrust is dat een enorme killer.

Man met stress

De meeste stress komt van werk, geldproblemen, relatieproblemen, zorgen om je kinderen/familie leden of klusjes in huis die eigenlijk echt een keer gedaan moeten worden. Met als resultaat; je ligt de halve nacht wakker omdat je aan het piekeren bent. Deze gedachtes kunnen moeilijk zijn om los te laten.

Laten we even een voorbeeld schetsen:
Stel: je bent met een belangrijk project bezig op je werk en de dead-line komt met de dag dichterbij. Shit! Hoe ga ik dit voor elkaar krijgen. Het is nog zo veel werk. Als het maar lukt. Maar wat als het niet lukt? Juist.. deze gedachtes komen allemaal in je op. Precies als je in bed ligt en je moet slapen. Herkenbaar?

Ook de gedachtes: “als ik maar kan slapen” of: “ik MOET nu echt slapen” werken juist andersom. Doordat je er zo mee bezig bent krijg je geen oog dicht!
Als je dit nacht in nacht uit mee maakt, zie je er op den duur tegen op om naar bed te gaan. Het wordt vaak van kwaad tot erger.

Oplossingen tegen stress en piekeren

Tijd om er wat aan te doen! Het is belangrijk om te kijken waar jouw stress vandaan komt. Alleen dan kan je hier definitief mee afrekenen om een goede nachtrust te krijgen.

Toch zijn er een aantal trucs die je snel kunnen helpen als je aan het piekeren bent als je in bed ligt.

#1. Probeer je zorgen al voordat je naar bed gaat van je af te krijgen door dit soort zaken op te schrijven en maak hier eventueel een planning voor. Maak je je druk over die ene afspraak die je nog moet maken? Schrijf dit op en spreek met jezelf af wanneer je dit gaat doen. Bedenk dit niet vanuit je bed als je wilt slapen. Wanneer je rust in je hoofd hebt, zal je beter slapen!

#2. Visualiseer in bed. Beeld je in dat je op een zonnig eiland loopt. Wat zie je? Wat hoor je? En wat voel je als je daar loopt. Maak in je gedachten een wandeling over bijvoorbeeld het strand waarbij je bekende mensen ziet, de zee hoort op de achtergrond, je een praatje maakt met de knappe barman/barvrouw. Gebruik je fantasie. Speel in je gedachten een ”film” af waar jij de hoofdrol in speelt. Het kan niet gek genoeg zijn, maar blijf wel positief en bedenk iets waar jij blij van wordt. Ga dus geen horror scenario’s voor jezelf afspelen. 

Op het begin zal het moeilijk zijn, maar als je het onder de knie hebt zal je zien dat het steeds makkelijker wordt om de negatieve gedachten van je af te gooien.

Visualiseren over het strand

#3. Gebruik de bekende ademhalingstechniek van Andrew Weil. De ”4-7-8-techniek”. Deze techniek heeft heel veel mensen geholpen om te ontspannen en te slapen met slaapproblemen. Het klinkt gek, maar het werkt echt!

1. Het puntje van je tong plaats je tegen je gehemelte aan. Aan de voorzijde tegen je tanden. Adem met gesloten mond 4 seconden in.
2. Vervolgens houdt je je adem 7 seconden vast.
3. Blaas nu gedurende 8 seconden alle lucht langzaam uit. Probeer je lichaam hierbij te ontspannen.

Doe bovenstaande stappen 4 keer.

Zie het filmpje hieronder waar Andrew het uitlegt en voordoet. 

#2. Slaapproblemen door slaapapneu

Slaapapneu is een vervelende aandoening. Vaak heb je er geen weet van dat je slaapapneu hebt. Je wordt al maanden, of misschien wel jaren elke ochtend vermoeid wakker, hebt hoofdpijn in de ochtend, een droge mond, weinig energie of je bent overdag de hele dag slaperig. Daarnaast klaagt je partner dat je WEER de hele nacht hebt lopen snurken. Dan heb je best kans dat je slaapapneu hebt. Bij slaapapneu heb je een verstoorde ademhaling. Vaak in combinatie met snurken. Je ademhaling hapert of stopt voor een korte tijd even.

Slaapapneu is een vervelende stoornis. Heb je het vermoeden dat je slaapapneu hebt? Raadpleeg dan je huisarts en laat je onderzoeken om te kijken of je slaapapneu hebt.

man moe door slaapproblemen

Heb je slaapapneu? Onderstaande tips helpen je hierbij

#1. Alcohol vergroot de kans op meer adempauzes. Het beste is daarom om geen alcohol te drinken. Wil je toch alcohol drinken? Drink dan het liefst niet meer dan 1 glas alcohol per dag.

#2. Mensen met overgewicht hebben meer kans op slaapapneu. Probeer daarom wat kilo’s af te vallen. Ga sporten en eet gezond. Een goede manier om af te vallen is om een koolhydraatarm dieet te volgen. Koolhydraatarm eten bevorderd je nachtrust ook nog eens. Win-win situatie dus!

#3. Het slapen op de rug verergeren slaapapneu. Omdat je op je rug ligt snurk je meer en heb je meer adempauzes. Een goede methode hiervoor is een anti-snurk slaapshirt om beter te slapen.

#3. Slecht slapen door alcohol

Het klopt dat je sneller in slaap kan vallen van alcohol. Dat is met wetenschappelijk onderzoek vastgesteld. Snel een flesje wijn open trekken hoor ik je denken! Nou.. nee doe maar niet. Voor de slaapkwaliteit is het echter niet goed. De tweede helft van de nacht slaap je namelijk een stuk onrustiger waardoor slaapproblemen kunnen ontstaan. Dat heeft te maken met de REM-slaap. Doordat je de tweede helft van de nacht onrustiger slaapt, wordt je eerder wakker en ben je minder fit. Niet te veel drinken dus!

Oplossingen tegen slaapproblemen door alcohol

#1. Hier kan ik heel kort over zijn. Drink minder alcohol! Niet het antwoord waar je op gehoopt had denk ik.. Mocht je toch een avond meer willen drinken? Drink dan tussendoor veel water. Het liefst na elk glas alcohol.

Geen alcohol drinken

#4. Slechte voeding. 

Je zal er misschien niet direct aan denken, maar voeding kan een oorzaak zijn. Voor het slapen een flinke maaltijd naar binnen werken is geen goed idee. Je lichaam is, als je in bed ligt dan nog steeds bezig het voedsel te verwerken. Hierdoor wordt er minder melatonine aangemaakt in je lichaam. Melatonine is het slaaphormoon wat je lichaam aanmaakt om lekker te kunnen slapen. Ook het drinken van teveel koffie en het eten van teveel suiker zorgen voor die vervelende slapeloze nachten.

Verbeter je voeding om slaapproblemen te voorkomen!

Om goed te kunnen slapen kun je dus het beste weinig eten in de latere uurtjes en kan je het beste geen koffie meer drinken na de middag. Bij het eten van koolhydraten en het drinken van koffie krijg je enorm veel energie en lukt het je niet om te kunnen slapen.Toch honger? Er zijn genoeg snacks die je wel kan eten voor het slapen gaan. Deze bevatten zelfs een stofje waar je een beetje slaperig van wordt.

#1. Magnesium is een mineraal die ervoor zorgt dat je kan helpen om te ontspannen. Maar waar zit magnesium in? In noten en bananen! Eet een lekker handje (ongezouten) amandelen, hazelnoten, walnoten of een banaan ongeveer een uurtje voordat je gaat slapen. Magnesium is ook te verkrijgen als voedingssupplement.

#2. Een lekker gekookt eitje kan je prima eten! Hier zit proteïne en tryptofaan in. Dit is goed voor het aanmaken van melatonine.

#3. Een kruidenthee met valeriaan drinken voor het slapen gaan. Pak er een goed boek bij, dim je licht in de woonkamer en ga met een lekker kopje thee lezen voordat je naar bed gaat!

#4. Producten met melatonine erin. Melatonine is een hormoon die ervoor zorgt dat we slaperig worden en lekker kunnen slapen. Je lichaam maakt dit hormoon zelf aan. Als je er te weinig van aan maakt kan je dit ook uit voedingsmiddelen halen. Een glaasje geconcentreerde kersen of goji-bessen sap. Daarnaast zijn noten en bananen hier ook weer goed voor!

Noten en bananen

#5. Slecht matras en/of kussen

Dan nu je slaapkamer. Om goed te gaan slapen heb je die echt nodig.. Waarom ik dit zeg? Omdat er genoeg mensen zijn die hun bank als bed zien. Geen goed idee.. Dat terzijde, een reden dat je niet goed slaapt zou kunnen liggen aan een slecht bed/matras of kussen. Wordt je wakker met rugpijn of pijn in je nek? Een slecht matras of kussen kan voor vervelende lichamelijke klachten zorgen. Misschien slaap je wel op een te hard matras, of juist een te zacht matras. Door een verkeerd kussen kan je vermoeid wakker worden omdat het je nek teveel belast.

Oplossingen voor een betere slaapkamer

#1. Veel slaapproblemen komen simpelweg door een slecht matras. Om goed te kunnen slapen moet je lichaam kunnen ontspannen. De keuze aan matrassen is enorm groot. Moet ik een traagschuim matras, een pocketmatras, een waterbed? Een hard of zacht matras? Dit kan een hele lastige keuze zijn en is voor iedereen verschillend. Laat je gewoon even informeren in een speciaal zaak. Hier kan je alle soorten matrassen uitproberen in de winkel. Bij sommige winkels kan je zelfs het matras een maand lang uitproberen thuis. Is het niks? Dan komen ze hem gewoon weer halen. Ideaal!

Goed kussen om beter te slapen

#2. Hetzelfde geldt voor kussens. Ook hier zijn vele soorten en maten in. Zorg voor een goed kussen die afgestemd is op je slaaphouding en een goede ondersteuning geeft aan je nek.

Vaak wordt op dit soorten zaken bezuinigd. Dit te bedenken dat we gemiddeld ongeveer één derde van de dag in bed doorbrengen!

#6. Slaapproblemen door externe factoren in de slaapkamer

Heb je veel licht in je kamer van buiten (denk bijv. aan licht van een lantaarnpaal)? Is je slaapkamer gehorig en wordt je vaak wakker/of kan je niet slapen van geluiden van buitenaf?
Hoe is de temperatuur in je slaapkamer? Een te warme slaapkamer zorgt er namelijk voor dat je niet goed slaapt.

warm weer thermometer

Afrekenen met externe factoren die je nachtrust verstoren

#1. Teveel licht in je slaapkamer is niet goed. Koop verduisterende gordijnen om je slaapkamer zo donker mogelijk te maken.
#2. Last van geluiden? Snurkt je partner, of komt elk uur de ambulance voorbij? Koop goede oordopjes die lekker zitten.
#3. Is het warm in je slaapkamer? Zet het raam open in de nacht. De beste temperatuur om te slapen is ongeveer 18 graden. In de wintermaanden is het daarom niet aan te raden om je verwarming hoog te zetten. Hier slaap je een stuk slechter door!

Je hebt dus gelezen wat een oorzaak zou kunnen zijn van jouw slaapproblemen. Dit zijn oorzaken die het meest voorkomen. Mocht je jezelf niet herkennen in één van de bovenstaande oorzaken en denk je dat jouw slaapprobleem ergens anders vandaan komt? Bepaal dan de ernst van jouw probleem en raadpleeg je huisarts.

perfect slapen in 7 stappen boek

Het boek van William van der Klaauw is op dit moment in de aanbieding! Geen €74,- maar slechts €37 euro! Daarnaast krijg je er een aantal bonussen bij. Waaronder een receptenboek met “welterusten-snacks” en 10 technieken om je gedachten te kalmeren!

Het boek krijg je DIRECT in je mailbox en je krijgt een hard-copy op je deurmat. Niet tevreden? Geld terug!

Share on facebook
Share on whatsapp

1 gedachte over “Slaapproblemen? De oplossingen en de oorzaken van slapeloosheid”

Plaats een reactie