"Verbeter je slaap en krijg meer energie"

Slapen met warm weer. 15 tips om te slapen in de hitte

Heb jij ook moeite om te slapen met warm weer? Leuk die zomerse temperaturen. Alleen niet voor je nachtrust. De temperatuur in je slaapkamer is met een aantal graden gestegen en nu lig je zwetend onder je klamme dekbed.

Met deze tips reken je af met de hitte en kan jij lekker slapen met dit warme weer.

1. Douchen voordat je naar bed gaat

Douchen voor het slapen kan een goede manier zijn om beter te slapen. Mits je het goed doet. Veel mensen nemen een koude douche om lekker af te koelen voordat ze gaan slapen. Maar wist je dat je beter een lauwe/warme douche kan nemen? Bij het nemen van een koude douche moet je lichaam weer hard werken om de huid op te warmen. Je bloedvaten vernauwen hierdoor en je krijgt het daarom juist warmer als je uit de douche komt. 

Niet meer doen dus. Neem daarom een lauwe/warme douche. Door een warme douche gaan je bloedvaten openstaan waardoor je na het douchen makkelijker je warmte kan verliezen en je lichaam melatonine aan kan maken.

2. Gebruik je ramen alleen s’avonds

Als het warm is binnen ben je geneigd je ramen op te zetten. Je ramen overdag open zetten met warm weer is niet heel slim. De warme lucht van buiten trekt naar binnen en je slaapkamer is in no-time bloedheet. Houd daarom je ramen en deuren overdag dicht en doe het liefst je gordijnen dicht in de slaapkamer.

Zodra het buiten is afgekoeld is het tijd om je ramen en deuren lekker open te zetten. Zet alle ramen en deuren in je huis tegenover elkaar open voor frisse koele lucht. Je zult zien dat de temperatuur in je huis al na een half uurtje flink is gedaald.

Je slaapkamer raam kan je s’nachts gerust open houden. Zo blijft het lekker koel in je kamer.

Slaap met ramen open bij arm weer

3. Gebruik een zomerkussen om je hoofd koel te houden

Als het warm is staat het zweet je op je voorhoofd. Ben jij zo iemand die om de paar minuten een ander plekje op je kussen opzoekt of je kussen regelmatig omdraait omdat dat net iets koeler is?
Koop een zomerkussen. De iSleep Kapok is een kussen dat goed ademt en ventileert. Hierdoor blijft je kussen lekker koel en hoef je niet meer zo te draaien.
Het kussen is per stuk of per twee te verkrijgen.

4. Apparaten zet je lekker uit

Apparaten zoals je tv, je computer, lampen etc zet je lekker uit. Deze geven alleen maar onnodige warmte af die je nu even niet wilt hebben. Ook nog eens goed voor het milieu en je portemonnee.

5. Dit ding MOET iedereen in huis hebben

Wie hem niet heeft, schaam je! Waar ik het over heb? Een ventilator. Het enigste apparaat dat WEL aan mag blijven in je slaapkamer 

Zet een ventilator in je slaapkamer het liefst voor je raam neer. Dit zorgt ervoor dat de “koudere” lucht van buiten je slaapkamer in wordt geblazen. Of zet voor de ventilator een bak met ijsblokjes om extra koude lucht je slaapkamer in te sturen.

Heb je last van het geluid van de ventilator? Geen paniek. Er zijn een hoop ventilatoren die geschikt zijn voor de slaapkamer die nauwelijks geluid maken.

Hieronder heb ik er een aantal voor je opgezocht:

6. Het juiste dekbedovertrek

Linnen en katoenen dekbedovertrekken zijn het beste om in de zomer te gebruiken. Deze ademen en absorberen vocht een stuk beter dan andere dekbedovertrekken. Zo zweet je minder in bed en wordt je niet wakker onder klamme dekens. Hoewel we toch nog gemiddeld een halve liter zweet verliezen is je beddengoed wassen een belangrijke taak. Doe dit minimaal 1 keer per week om lekker fris te slapen.

7. Gebruik een zomerdekbed

Gebruik tijdens warme dagen waar je zwetend in wakker wordt een zomerdekbed. Deze zijn licht van gewicht, ventileren goed en vochtregulerend. Zomerdekbedden zijn dekbedden met warmteklasse 4. Heb je het nog steeds te warm? Slaap dan alleen onder een laken.

8. Verlaag je eigen lichaamstemperatuur

Je polsen en je nek zijn goede punten om je lichaamstemperatuur te verlagen. Leg een koud washandje in je nek en dompel je handen en polsen in een bak met koud water. Dit zijn goed doorbloede punten van het lichaam waar slagaders lopen. In tegenstelling tot tip 1 vernauwen deze slagaders niet waardoor de hitte uit het lichaam verdwijnt.

Extra tip: Doe twee koude natte polsbandjes om je polsen.

9. Koude voeten

Naast je polsen en je nek koelt je lichaam ook af bij koude voeten. Door ze buiten de dekens te houden in combinatie met een ventilator voor je bed heb je lekkere koele voeten.

Slapen met voeten boven dekbed

10. Niet sporten vlak voordat je gaat slapen.

Als je wilt sporten, doe dit dan in de ochtend of tenminste een paar uur voordat je gaat slapen. Na het sporten is je lichaam opgewarmd en duurt het even voordat de hitte uit je lichaam is. Ga je niet vlak voor het slapen uitsloven in de sportschool.

11. Blijf gehydrateerd

Drink veel water gedurende de dag. Neem elk uur een glas water om aan de minimale 2 liter per dag te komen. Zet ook een flesje water naast je bed voor als je wakker word in de nacht. 

Veel drinken bij warm weer

12. Haal de plantenspuit uit het keukenkastje

Spray koud water uit de plantenspuit over je gezicht en/of je lichaam voor een heerlijk verkoelend effect. Zet hem naast je bed voor het geval je s’nachts wakker wordt door de hitte. 

13. Doe zo min mogelijk aan in bed

Slaap naakt tijdens warm weer. Zo koelt je lichaam snel af. Als je naakt gaat slapen, doe dan wel een katoenen laken over je lichaam heen om te voorkomen dat je lichaam te veel afkoelt waar je wakker van wordt. Liever niet naakt slapen? Trek dan luchtige katoenen kleding aan.

14. Drink geen alcohol

Alcohol verhoogt je lichaamstemperatuur. Ik weet het.. het is moeilijk om nee te zeggen tegen een koud biertje, maar zonder alcohol slaap je toch een stuk beter.

15. Denk niet aan de hitte

Maak je niet te druk als je het warm hebt. Ik weet dat het frustrerend is als je niet kan slapen in de hitte. Kom je niet in slaap? Pas deze 7 tips om snel in slaap te vallen toe.

Wonen algemeen

Plaats een reactie